Door Hennie op dinsdag, 28 november 2023
Categorie: VML Feed

Niets is heilig bij heropbouw Weert Marketing

Een gemis aan focus, authenticiteit en historie, in de al aanwezige stukken van de stichting Weert Marketing. Dat waren enkele opvallende zaken uit de informatiebijeenkomst op het gemeentehuis van Weert, woensdagavond. Daar presenteerden de kwartiermakers zich voor de aanwezige politici.

Eric Boselie en Edwin Schellekens gaan zich het komende jaar druk maken met de wederopbouw van de citymarketing organisatie van Weert. Zij komen met adviezen en voorstellen, die vervolgens door de gemeenteraad kunnen worden overgenomen. Schellekens is directeur van het, door de gemeente gekozen, adviesbureau Trifaire BV. Boselie is momenteel werkzaam als directeur/bestuurder van Eindhoven247, een stichting die maatschappelijke diensten verzorgt die bijdragen aan een sterke positionering en gastvrije beleving van de stad Eindhoven. Vanaf de zomer van 2024 werkt Boselie voor zichzelf.

Twee sporen
Beide heren gaan aan de slag met de wederopbouw van de citymarketing organisatie van Weert. Op het ene spoor gaat de stichting Weert Marketing weer actief gemaakt worden. Dit gebeurt o.a. door gesprekken met de voormalig voorzitster. Daarna moet de stichting weer operationeel gemaakt worden. Alle bestaande documenten worden opnieuw bekeken, net als de financiering, het meerjarenplan en de profielschetsen van bestuurders en toezichthouders. Daarna worden er ook poppetjes toegevoegd aan de organisatie. Op het andere spoor wordt met verschillende betrokkenen samen gebouwd aan een marketingplan met inzicht en onderscheidt in korte, middellange en lange termijn doelen en resultaten en duurzame financiering. Door middel van creatieve sessies moet er ook gekeken worden naar de marketing agenda van 2024-2025. Tegelijkertijd wordt de stichting gevuld met denkers en doeners, die verder vorm kunnen geven aan de plannen. In al deze sessies moet ook een keuze gemaakt gaan welke doelgroep leidend gaat worden. Hierbij gaat gekozen worden uit wonen (bewoners), leisure (bezoekers), talent (scholen en studenten) en industrie & mkb (bedrijven). Één doelgroep wordt hier leidend, de rest wordt niet vergeten.

Niets is heilig
Schellekens en Boselie zijn veel documenten en plannen tegen gekomen. Zij hebben hier ook al veel van doorgenomen. Ook zijn er al gesprekken geweest met verschillende betrokkenen uit de voormalige stichting. Hier werd al gesproken met de oud-voorzitster, die het in elkaar klappen van de stichting niet aan had zien komen. Raadslid Sijben (CDA) vroeg zich af of het plan van 2,5 jaar geleden wel goed genoeg was, omdat er door de kwartiermakers, tijdens de bijeenkomst, vrij kritisch op gereageerd werd. Wethouder Winters antwoordde hier op dat alles op tafel ligt. Alles wordt opnieuw bekeken en kritisch benaderd. Edwin Schellekens benoemde eerder op de avond al dat de mogelijkheid bestaat dat er ook een advies of voorstel kan komen waar ambtenaren of politici uit Weert niet op zitten te wachten. Hierbij wordt niets geschuwd.

Een groot verschil met de vorige opzet van citymarketing in Weert is dat de kwartiermakers in het proces een handrem willen inbouwen. Een handrem die er voor kan zorgen dat wanneer blijkt dat het tussentijds weer spaak dreigt te gaan lopen, de gemeenteraad de stichting tot een halt kan roepen. Waar raadslid Beenders (DUS Weert) vroeg of de mogelijkheid bestaat dat de stichting Weert Marketing ook opgeheven kan worden, was Schellekens duidelijk: “Over die stichting heeft u als gemeenteraad niets meer te zeggen.”.

Originele link
(Origineel geplaatst door Jeroen Heijdeman)