De discussie begon aanvankelijk met een stemming over een onafhankelijk onderzoek naar de verkeerseffecten van dit plan, met name voor de Ringbaan-Noord. Er bestond bezorgdheid over de mogelijk grote toename in vrachtverkeer. Het college kreeg de opdracht om het verkeersonderzoek te betrekken bij de besluitvorming over de bouwplannen van EvolutionRE.
Echter, het college van B&W stelde dat zij dat niet mochten doen en ontraadde de motie. De vergunningsaanvraag moet volgens het college enkel worden getoetst aan de kaders van goede ruimtelijke ordening, zonder rekening te houden met andere zaken.Onder druk van deze situatie trokken het CDA, DUS Weert, PvdA, Van de Loo en GroenLinks hun motie in en formuleerden ze een nieuwe raadsbrede motie. Hierin benadrukte de raad dat grootschalige logistiek (gebouwen van vier hectare of groter) ongewenst is op Kanaalzone II.
Wethouder Wendy van Eijk (VVD) ontraadde deze nieuwe motie ook, waarbij ze opmerkte dat het lastig zou worden om de vergunning te weigeren vanwege het bestemmingsplan op die locatie dat de bouw van grote hallen niet uitsluit. Ze wees erop dat het problematisch is als de verwachting wordt gewekt dat de vergunning kan worden afgewezen. Ondanks deze bezwaren nam de raad de motie unaniem aan, wat aangeeft dat politiek Weert sterk gekant is tegen de bouw van iets wat ze niet willen. Dit besluit volgt op een eerdere motie waarin zorgen werden geuit over de impact van grote warehouses en logistieke centra op de verkeersdrukte in Weert-West en Weert-Noord, evenals de industriële ontwikkeling in Weert.