Het nieuws kwam totaal onverwacht, dinsdagmiddag. Een drietal bruggen over het Julianakanaal is met ingang van woensdag gedeeltelijk op slot vanwege slijtage. De maatregelen zouden wel eens tot ver in het nieuwe jaar kunnen gelden. Inmiddels heeft Rijkswaterstaat de omleidingsroutes bekendgemaakt, en hebben de eerste verontruste betrokkenen in het gebied hun stem laten horen. Een stand van zaken de dag na de bekendmaking.
De brug waar de getroffen maatregelen het zwaarst zullen zijn is die bij Roosteren op de N296. Daar zijn voertuigen van meer dan 3,5 ton niet langer welkom. Bij de bruggen in Illikhoven en Echt ligt dat gewicht bij 50 ton. In Illikhoven moet het verkeer daarbij om beurten over het midden van de brug rijden, precies zoals dat de afgelopen jaren ook bij de brug over het Julianakanaal in Urmond het geval was.
Lees ook: Bruggen Julianakanaal slijten sneller dan gedacht, zwaar verkeer omgeleid
A2-verbreding
Opvallend is dat de brug bij Roosteren enkele weken geleden nog gebruikt werd als omleidingsroute in het kader van de A2-afsluiting. Of het verkeer toen gevaar gelopen heeft kan A2-omgevingsmanager Eric Eussen niet zeggen. Wel stelt hij dat de afsluiting geen gevolgen heeft voor die verbreding: “Het enige is dat bij een nieuwe afsluiting van de A2 andere omleidingsroutes moeten worden bedacht.” Woordvoerder Alexander Dekkers van Rijkswaterstaat benadrukt desgevraagd het preventieve karakter van de afsluiting. “Elke brug wordt jaarlijks aan een visuele inspectie onderworpen. Eens in de zes jaar is er een diepgaand onderzoek. Het is bij dat onderzoek dat nu deze gebreken aan het licht zijn gekomen.”
Tekst gaat verder onder foto

