Gemeente wil vindbaarheid vraagwijzer en clientondersteuning verhogen
Een platform waar mensen met een beperking informatie kunnen krijgen, over alle voorzieningen die er beschikbaar zijn. Dat is er nu niet. Kim gaf eerder aan daar behoefte aan te hebben in Weert. ‘’Ik kan me voorstellen dat het fijn is als de gemeente met een overzicht komt over het beschikbare aanbod in de regio.’’ Wethouder Ferrière legt samen met Frank van Beeck, beleidsadviseur binnen sociaal domein, uit waarom dat niet het geval is en welk alternatief er beschikbaar is.
‘’Een domein dat zo in ontwikkeling is, verandert continu.’’ Wanneer dat op papier wordt gezet is het volgens Ferrière niet meer actueel. Ze zou het vervelend vinden als iemand dat leest en op een verkeerd spoor wordt gezet. Om die reden hebben ze in Weert gekozen voor ‘De Vraagwijzer.’ Dat is een platform dat antwoord geeft op losse vragen die mensen hebben. Die vragen kunnen gaan over regelingen en voorzieningen op het gebied van wonen, welzijn, zorg, werk en inkomen. ‘’De vraagwijzer heeft ook niet alle antwoorden, maar ze kunnen mensen op dat moment wel snel doorverwijzen.’’
Cliëntondersteuning
Wat de gemeente naast de vraagwijzer aanbiedt is cliëntondersteuning. Dit wordt uitgevoerd door maatschappelijk werk. Mocht iemand vastlopen in hun zorgvraag, kunnen ze een afspraak maken met een maatschappelijk werker. Die persoon is volgens Ferrière onafhankelijk en kan mensen ondersteunen bij hun vraag.
Vindbaarheid
Cliëntondersteuning is opgezet vanuit een landelijke subsidie. Gemeente Weert was een van de koplopers. De wethouder denkt dat het nog beter gevonden kan worden. ‘’Ik denk dat het idee nog moet landen, het loopt nog niet zo heel lang.’’ Om het proces te helpen heeft de gemeente iemand aangenomen, die Ferrière de ‘buitendienst van de vraagwijzer’ noemt. Die buitendienst, gaat op pad om partners en bijvoorbeeld huisartsen op de hoogte te stellen van het platform. Zo hoopt de gemeente de vindbaarheid te verhogen.
Ambitie
Omdat er tegenwoordig veel vergrijzing is, zijn er ook steeds meer mensen die te maken krijgen met een beperking. Een stijgende trend, vindt Frank van Beeck daarom goed. ‘’Als er geen gebruik wordt gemaakt van de vraagwijzer, betekent dat niet dat mensen geen problemen hebben. Dat betekent dat ze ons niet vinden.’’
Hier een link naar de vraagwijzer en cliëntondersteuning:
Vraagwijzer: https://www.weert.nl/devraagwijzer
Cliëntondersteuning: https://www.amwml.nl/weert/