Door Hennie op vrijdag, 09 februari 2024
Categorie: VML Feed

Aantal treinen Midden-Limburg blijft overdag en ‘ s avonds gelijk in concept dienstregeling 2025

Wel laat de NS landelijk 1.600 treinen per week meer rijden

Klachten over volle treinen en minder bereikbaarheid met de intercity naar Heerlen. Toch heeft de NS niets aangepast aan de dienstregeling die nu klaar ligt voor 2025. Van heel Limburg wordt alleen Venlo genoemd, de bereikbaarheid zou daar verhoogd worden omdat treinen tussen Utrecht en Eindhoven twee uur langer doorrijden. 

4 of 2 keer
Volgens een van de woordvoerders van Reizigersvereniging Rover, een organisatie die klachten van reizigers doorzet naar onder andere vervoersbedrijven, is dit niet zo gek. ‘’Het meeste verandert in de randstad omdat het daar het drukste is.’’ Hier gaan intercity’s tussen de grote steden vier keer per uur rijden. Tussen Eindhoven, Sittard en Weert is dat overdag ook het geval, maar in de avonduren rijden er op die route maar twee. Volgens een woordvoerder van de NS verandert er niks. ‘’Het kan zijn dat de treintijden veranderen van vijf over negen naar zeven over negen, maar de rest blijft gewoon hetzelfde.’’

Op dit moment rijden er tussen Weert en Eindhoven vier intercity’s en twee sprinters per uur. In de avonduren zijn dit twee intercity’s en één sprinter. Op zaterdag rijdt er een nachttrein om 01:44, reservatie is hiervoor verplicht. 

Redenen
Volgens Rover heeft het een aantal redenen dat de intercity’s maar twee keer per uur rijden in de avond. Tijdens corona is het aantal treinen dat reed gedaald, daarnaast  is er ‘ s avonds minder vervoer vraag.

De verbinding tussen Amsterdam en Sittard is slecht, waardoor je volgens de woordvoerder van Rover pas laat in het zuiden bent. Hier wordt dan ook over gemopperd. ‘’Op het moment dat je klaagt dat je vanuit Amsterdam niet met de laatste trein tot Maastricht of Heerlen kunt gaan, krijg je als antwoord dat je maar een nachtje in Amsterdam moet overnachten.’’ Op dit moment gaat er één keer per week een nachttrein van Arriva. Deze gaat niet vaker omdat het met personeel lastiger te realiseren is. Daarnaast zou het complex zijn, omdat de vervoerder de verbinding tegen kan houden.

Arriva
Volgens Rover kan NS buiten de randstad wel wat meer regelen. Dit zou wel complexer zijn omdat ze in Zuid-Limburg ook nog te maken hebben met Arriva. NS en Arriva rijden namelijk beiden op één spoorlijn. ‘’Dat moet dan weer met elkaar afgestemd worden.’’

Concept
Het plan dat er nu ligt: ‘De Adviesaanvraag Dienstregeling’, moet nog worden aangenomen. Dit gebeurt in overleg met onder andere reizigersorganisaties als Rover en de overheid. 

Originele link
(Origineel geplaatst door Lieke Kapteijns)